Oppdaterte krav i arbeidsavtalen fra og med 1.juli.

Jul 19, 2024

Fra og med 1. juli, 2024 er det utvidete krav til innhold i arbeidsavtalen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Som hovedregel skal nå alle forhold av vesentlig betydning for arbeidsforholdet komme frem i avtalen. 

Tekst: VKST AS, Andreas Krokstrand

Mer informasjon, mer oversikt

Resultatet av å inkludere mer informasjon i avtalen er at den totale avtalen arbeidstaker har med arbeidsgiver blir mer oversiktlig, trygg og forutsigbar.

Arbeidsavtalen inngås fortsatt skriftlig og skal foreligge snarest mulig. Dersom arbeidsforholdet har en samlet varighet på mer enn én måned, skal den foreligge senest syv dager etter forholdet begynte. Har arbeidsforholdet kortere varighet skal avtalen være på plass allerede ved oppstart.

Formuleringen av innholdet, også inkludert eventuelle vedlegg, vil være av avgjørende betydning for begge parter - både arbeidsgiver og arbeidstaker. For arbeidsgiver kan en komme i skade for å begrense styringsretten, og for arbeidstaker kan innretninger som tidligere har vært goder nå bli en rettighet.

Støttedokumenter som stillingsinstrukser o.l. er også inkludert i arbeidsavtalen til hvert enkelt arbeidsforhold. Dermed må informasjonen og ordlyden også her være presis.  

Endringene i praksis

Et viktig punkt å legge merke til, er at endringene gjelder for alle nye arbeidsforhold som er opprettet f.o.m. 1 juli 2024. Det er ikke et krav til at allerede etablerte arbeidsavtaler endres - Men dersom en arbeidstaker ber om det, er derimot arbeidsgiver forpliktet til å fornye den ansattes avtale innen 2 måneder.

Nedenfor har vi listet opp noen av de viktigste punktene for endringer i arbeidsavtalen;

  • Prøvetid

Aml §15-6 tredje ledd. Prøvetid ved midlertidig ansettelse kan ikke være lengre enn halvparten av perioden for ansettelsen. (Gjelder den midlertidige ansettelsen, i 8 mnd kan prøvetid være maksimalt 4 mnd).

  • Endringer underveis i et arbeidsforhold 

Skjer det endringer underveis i arbeidsforholdet som er nevnt i aml §§ 14-6 og 14-7 skal dette tas inn i arbeidsavtalen så tidlig som mulig. (Senest den dagen endringen trer i kraft.) Dette kan gjøres ved hjelp av vedlegg eller direkte i avtalen. 

  • Presumpsjonsregel om omfang og midlertidighet

Hovedregelen er at det skal ansettes fast og i 100 % stilling. Det er derfor kommet to nye punkter som skal sikre dette i større grad.  

Aml §14-6 (4) Dersom arbeidsgiver ikke har opplyst om stillingens omfang, jf. første ledd bokstav j og § 14-5, skal arbeidstakers påstand om stillingsomfang legges til grunn dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig

Aml §14-6 (3) Dersom arbeidsgiver ikke har opplyst om at arbeidsforholdet er midlertidig, jf. første ledd bokstav e og § 14-5, skal det legges til grunn at arbeidstakeren har fast ansettelse dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. 

Det er arbeidsgivers ansvar å belyse hva som gjelder og det er derfor spesielt viktig at dette kommer tydelig frem i avtalen.  

  • Arbeidssted

Arbeidsplass skal fortsatt tydeliggjøres i arbeidsavtalen. Det som er nytt nå, er at dersom det er flere arbeidsplasser eller arbeidstaker fritt kan bestemme sitt arbeidssted skal dette også komme tydelig frem i avtalen.

Dersom arbeidstaker leies ut i oppdrag skal det også være tydelig hvem som er oppdragsgiver i det enkelte oppdrag.  

  • Lønn og godtgjørelser og ytelser for sosial trygghet

All lønn, tillegg, bonusordninger og godtgjørelser skal komme tydelig frem i arbeidsavtalen og de skal angis særskilt. Det samme gjelder også ytelser til sosial trygghet som arbeidsgiver administrerer og betaler for. 

Når det kommer til forsikringer som pensjon og andre forsikringer skal leverandør nevnes spesifikt og det skal gis en overordnet beskrivelse av hva ordningen består i. Det bør gis henvisning videre til dokumentene som beskriver ordningene nærmere. Dette er normalt dokumenter som leverandøren av ordningene administrerer.  

Aml 14-6.1 (g) Arbeidstakers rett til ferie og feriepenger, tidspunkt for utbetaling samt hvordan prosessen for fastsettelse av ferietidspunkt er innrettet skal inn i arbeidsavtalen. Det er i tillegg tatt inn at det også skal opplyses om rett til annet fravær betalt av arbeidsgiver.

Annet fravær kan være korte velferdspermisjoner, betalt trening i arbeidstiden, betalt full lønn under sykefravær osv.

  • Arbeidstid

Arbeidstiden for det enkelte arbeidsforhold skal angis. Det skal angis daglig arbeidstid, lengden på pauser, om det er varierende arbeidstid og eventuelt hvilke perioder, skal dette beskrives i avtalen. Om det er avtale om særlige arbeidstidsordninger, vakt-endringer ved skiftarbeid, avtaler om gjennomsnittsberegninger, eventuelt om det er tariffordninger skal dette tydeliggjøres her. Informasjonen kan gis ved henvisning til lover, forskrifter eller tariff.

  • Avslutning av arbeidsforhold

I forbindelse med avslutning av arbeidsforhold skal oppsigelsesfrister for arbeidsgiver og -taker fremkomme samt fremgangsmåte ved opphør av arbeidsforholdet. Fremgangsmåten kan opplyses om ved å henvise til reglene om drøfting, og formkrav i arbeidsmiljøloven §§ 15-1, 15-2 og 15-4.


Ønsker du mer informasjon om endringene kan du besøke hjemmesiden til Regnskap Norge, www.regnskapnorge.no